4 tips på hur du får en bättre säljstruktur

Feb 01, 2018
 

Önskar du att din säljstruktur var lite bättre? För vissa är det inga konstigheter och en tydlig säljstruktur är en självklarhet medans andra tycker att det är något av det svåraste som finns. Att få en fungerande säljstruktur kan kräva en del jobb så här kommer mina fyra bästa tips på hur du får en bättre säljstruktur.

#1 Skapa en pipeline

Det första du behöver göra är att skapa en pipeline. Men vad är egentligen en pipeline kanske du då undrar? På engelska betyder det ungefär rör eller rörledning, i säljsammanhang är det en kartläggning av din säljprocess från det att en första kontakt görs till det att köpet genomförs. Hur säljprocessen ser ut varierar stort men det kan till exempel se ut såhär: ett första samtal görs och möte bokas, ni har ett positivt möte och efter det lämnas ett offertförslag, ni har ett nytt möte och följer upp offerten, kunden beslutar sig för att tacka ja och ni stänger affären.

Oavsett hur din process ser ut, eller kommer se ut, ska du börja med att få koll på hur stegen som leder till ett köp ser ut. Då kan du skapa din pipeline.

#2 Ge köptrygghet

När jag har koll på min pipeline ser jag till att ta fram bevis som gör att kunden inte behöver köpa grisen i säcken. Vad menar jag då med det? När vi köper något vill vi gärna ha något som indikerar att det är rätt beslut, något som skapar köptrygghet. Det kan vara superreferenser som talar gott om produkten men det kan också vara någon form av ”smakprov”. Kanske kan kunden testa din produkt gratis under en kortare period eller köpa en enklare version av den, något som inte är en lika stor investering och med det ett enklare beslut att ta.

När du hittat vad ditt ”smakprov” ska du lägga in det i din pipeline så det blir ett naturligt steg på vägen. 

#3 Ta dig till nästa steg

Din pipeline är satt och du har hittat bevis som skapar köptrygghet, vad gör du nu? Siktar mot avslut är det många som skulle svara. Men då är det viktigt att komma ihåg att målet med de olika stegen i processen inte är att komma till avslut. Såklart ska det slutgiltiga målet vara att komma dit men om du i det första mötet med en kund försöker berätta allt kommer det bli överväldigande att lyssna på och svårt att ta in.

Nästa gång ska du bara ge kunden den information och input som är relevant för att hen ska komma vidare till nästa steg i din pipeline, varken mer eller mindre. Det kommer öka dina chanser att i slutligen få till en deal.

#4 Fyll på din pipeline

Allt är på plats och du jobbar på för fullt. Mötena är bokade, du åker runt och träffar folk, vissa trillar bort längs vägen och andra blir dina kunder. De har kommit igenom din pipeline men så tar det slut, du har betat av alla och måste börja om igen. Istället för att få några veckor där inget händer ska du se till att skapa en rutin så du på regelbunden basis alltid bokar upp nya möten och får ett ständigt flöde.

Oavsett om det är varje dag, vecka eller månad ska du från och med nu se till att fylla på din pipeline – boka löpande nya möten. 

Gör du allt det här så lovar jag att du kommer få en bättre säljstruktur. Lycka till!

Du kanske också gillar:

Maximera ditt nästa säljbesök 

Boka möten som en entreprenör 

Installera nya vanor – så lyckas du 

Håll dig uppdaterad med de senaste inläggen

Prenumerara på vårt nyhetsbrev och var först med att få de senaste tipsen.
Dina uppgifter sparas säkert och kommer inte att delas med någon annan aktör.

Prenumerera
Close

50% Klart

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje vecka publicerar vi nya tips till dig som entreprenör. Fyll i dina uppgifter så är du alltid först med det senaste inlägget.