Så ökar du din närvaro när det är mycket att göra

Nov 17, 2017
 

Har du mycket att göra? 1000 projekt som alla ska ha ditt intresse, tankar som snurrar, idéer som ska bli verklighet, medarbetare som vill ha din uppmärksamhet och nära och kära som du vill ge din tid. När det är fullt upp är det extra utmanande att samtidigt vara närvarande. Jag har själv brottats med det och därför kommer här mina fyra bästa tips på hur du ökar din närvaro även när du har mycket att göra!

#1 Checka ut

Två minuter innan jag kliver innanför dörren för att möta min familj checkar jag ut. Jag ser till att ge mig den tiden för att inte ta med mig jobbet hem. Under de här två minuterna släpper jag dagen och funderar på hur jag ska bemöta mina barn och min älskade. Två ynka minuter är allt som behövs för att landa och skapa närvaro. Testa nu – oavsett hur mycket du har att göra – att ge dig själv två minuter och fundera över hur du vill vara när du kliver innanför dörren. 

#2 Lägg undan mobilen

När du gett dig själv två minuter och väl kommit hem är det dags för nästa steg, för många kanske det mest utmanande. Det innebär att du ska låta mobilen ligga. I samma sekund som du tar upp mobilen för att kolla mailen, Facebook eller om det kommit en ny notis så förstör du den närvaro du lyckades bygga upp genom att ge dig själv två minuter. Låt mobilen ligga och umgås med dina nära, våga göra ingenting. Ta dig den tiden, det kommer göra skillnad för din förmåga att vara närvarande.

#3 Skaffa en anteckningsbok

Ett tillfälle när många har svårt att vara närvarande är när vi ska sova. 1000 tankar och idéer som bara måste huggas tag i dagen efter håller dig uppe halva natten och gör det omöjligt att somna. Men det behöver inte vara så. Jag har skaffat mig en anteckningsbok som ligger vid min säng. Istället för att försöka komma ihåg idéerna till nästa dag skriver jag ner dem så fort de dyker upp. På så sätt vet också hjärnan att jag kommer komma ihåg dem och kan slappna av. Köp nu en anteckningsbok och testa, det ska inte vara din mobil utan en riktig anteckningsbok.

#4 Våga äta själv

Du ska inte bara våga lägga ifrån dig mobilen, mitt sista tips för att öka närvaron är att våga äta själv. Med det menar jag att när du får tillfället att äta själv, se då till att verkligen göra det. Låt mobilen, tidningen eller datorn vara och ät din måltid i tystnad. Jag vet att många kommer protestera, de tycker inte att tillfället ges att någonsin äta själv. Är det inte middag och frukost med familjen så är det lunch med kollegorna. Själv passar jag på när jag är på resande fort och äter min hotellfrukost. Då äter jag själv i tystnad och observerar hur maten smakar, hur människorna runt omkring mig ser ut, vad de gör och hur de är klädda. Genom att inte ge mig själv något annat alternativ än att verkligen vara i nuet skapas närvaro. Så nästa gång du får möjlighet – ät själv!

Börjar du göra de här fyra sakerna lovar jag dig att din närvaro kommer öka, inte bara på möten utan också när du umgås med nära och kära och inte minst när du ska sova!

Liknande inlägg som du kanske också gillar:

 

Håll dig uppdaterad med de senaste inläggen

Prenumerara på vårt nyhetsbrev och var först med att få de senaste tipsen.
Dina uppgifter sparas säkert och kommer inte att delas med någon annan aktör.

Prenumerera
Close

50% Klart

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje vecka publicerar vi nya tips till dig som entreprenör. Fyll i dina uppgifter så är du alltid först med det senaste inlägget.