3 tips för att bli bättre på försäljning

Mar 01, 2018
 

Försäljning är ett hett ämne och kanske är du en av dem som någon gång har önskat att du var bättre på det? Vissa brinner för försäljning och taggar igång så fort de hör ordet medan andra blir obekväma och får en klump i magen. Oavsett vilken av dessa grupper du tillhör så kommer här mina tre bästa tips på hur du blir bättre på att sälja. 

#1 Utgå från kunden 

När jag sitter i ett kundmöte ser jag alltid till att utgå från kunden och inte min pitch. Det är inte ovanligt, och då speciellt för entreprenörer, att lägga väldigt mycket tid på att öva sin pitch och i kundmötet bränna av den direkt. Gör inte det misstaget. Genom att bränna av din pitch innan du lärt känna personen och hens behov är risken stor att 80% av informationen du ger är irrelevant för den som sitter framför dig. Börja istället med att ställa frågor och lyssna. Utgå från personen och ta reda på vem den du pratar med är, hur företaget fungerar och vad är viktigast för dem just nu. Genom att göra så får du möjlighet att tweaka din pitch. Du berättar bara sådant som är relevant och kan behålla några av ”godbitar” till möte nummer två och tre. 

#2 Var genuin

Du har lyssnat på kunden, ställt frågor och tweakat din pitch men informationen du fick fram får dig också att inse att din lösning inte är helt rätt för kunden just nu. Vad gör du? Det bästa du kan göra då är att vara genuin och berätta. Tala om att du inte tror att det är rätt för dem. Även om det kortsiktigt känns fel kommer det löna sig. Antingen regerar kunden med att tala om varför det visst är rätt, eller så blir kunden tacksam för att du är genuin och du vinner hens förtroende. När personen sedan hamnar i en situation där din lösning är relevant kommer hen att ringa dig först och chansen är också stor att både vänner och kollegor för hör om ert möte.

#3 Ta scenariot i mål

Det du slutligen ska fokusera på är att ta scenariot i mål. Det innebär att du, när du har fått personen intresserad, också ser till att komma i mål. Stanna inte vid att du eller den andra personen ska kolla upp något för att senare fortsätta på nästa möte. Gå istället igenom hela scenariot där du sedan tar reda på om personen, givet att det du eller hen ska kolla upp visar sig vara på ett visst sätt, är redo att göra en affär? Det är lätt hänt att lägga tid på att kolla upp saker och ha flertalet möten för att i slutänden mötas av ett ”nej tack”. Genom att istället ta ditt scenario i mål sparar du tid för både dig och kunden.

Följer du de här råden lovar jag dig att du, oavsett tidigare inställning, kommer att blomstra som säljare. Lycka till! 

Du kanske också gillar:

Maximera ditt nästa säljbesök

4 tips på hur du får en bättre säljstruktur 

Starta nytt företag – det här ska du tänka på 

 

Håll dig uppdaterad med de senaste inläggen

Prenumerara på vårt nyhetsbrev och var först med att få de senaste tipsen.
Dina uppgifter sparas säkert och kommer inte att delas med någon annan aktör.

Prenumerera
Close

50% Klart

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Varje vecka publicerar vi nya tips till dig som entreprenör. Fyll i dina uppgifter så är du alltid först med det senaste inlägget.